Zeszyty naukowe
Autor: Jan Duraj 39
Strony: 39-47
pdf pełen tekst

Streszczenie

Główną hipotezę artykułu stanowi twierdzenie o konieczności podniesienia w rozważaniach nad wartością przedsiębiorstwa społecznego trzech głównych czynników o relatywnie najsilniejszym wpływie na efektywność działania i wartość tej organizacji. Do czynników tych należą m.in.: misja i strategia oraz finansowe ograniczenia funkcjonowania i rozwoju tych przedsiębiorstw. Przyjętym zaś w opracowaniu zasadniczym miernikiem oceny efektywności działania przedsiębiorstwa społecznego jest współczynnik kreacji wartości dodanej przedsiębiorstwa.
Opracowanie dzieli się na trzy wyraźnie wyodrębnione części, w których zostały podniesione następujące problemy: specyfika działalności przedsiębiorstwa społecznego, perspektywa analizy czynników kształtujących wartość przedsiębiorstwa społecznego oraz wartość dodana jako kryterium i miernik oceny efektywności przedsiębiorstwa społecznego.

Słowa kluczowe: non-profit, zysk społeczny, kapitał społeczny, struktura, wartość dodana.

FORMATION OF SOCIAL ENTERPRISE'S VALUE

Summary
The main hypothesis of the article is the claim of the need to raise in the considerations over the value of social enterprise's value the three main factors for relatively the strongest impact on operational effectiveness and value of this organization. These factors include, among others: mission and strategy and financial constraints of functioning and development of these enterprises. Adopted in developing the basic measure of evaluating the effectiveness of social enterprise's value is the creation of valueadded factor of the company.
The paper is divided into three clearly separated parts, which were raised the following issues: the specificity of social enterprise's value activity, the prospect of an analysis of factors influencing the value of social enterprise and the value added as a criterion and measure of assessing the effectiveness of the social enterprise.

Keywords: non-profit, social profit, social capital, structure, value added.