Zeszyty naukowe
Autor: Filippo Grasso 115
Strony: 115-122
Keywords: Sicily, tourism, local economy
Słowa kluczowe: Sycylia, turystyka, gospodarka lokalna
JEL calassification: O52, L83, H70
pdf pełen tekst

Summary
In today’s hyper-competitive tourism scenery, the success of tourist destinations is subject to the formulation of an offer system fulfilling the needs and desires of specific “cluster” of tourists. The territory thus becomes an element of tourist attraction.
The strategy of market segmentation recognizes that few holiday destinations are globally enjoyed and desired by tourists, therefore, rather than trying to attract all the targets, it is essential that efforts are specifically directed to the needs and desires of specific targets. This paper deals with territorial economic development that increasingly depends on the model of interaction between local development and global market and on the ability of different stakeholders to create synergy for an efficient local tourist system. We take as a study model an excellence town like Taormina, where tourism is slightly affected by the crisis, while the analysis of statistical data observed shows its strong untapped potential in the field of local economic growth.

ANALIZA LOKALNYCH ZASOBÓW I WZMOCNIENIA PROMOCJI TURYSTYKIW SYCYLIJSKIM KURORCIE
Streszczenie
Dziś, w realiach hiperkonkurencji w turystyce, stopień sukcesu miejscowości turystycznych zależy od stworzenia systemu ofert, który zaspokaja potrzeby i pragnienia określonej grupy turystów. Region staje się zatem częścią składową atrakcji turystycznych.
Strategia segmentacji rynku bierze pod uwagę fakt, że niewiele jest miejsc, które są powszechnie pożądane przez turystów, stąd, zamiast próbować przyciągnąć wszystkich, istotne jest, aby wysiłki były skierowane na zaspokojenie potrzeb określonych celów. Artykuł opisuje rozwój ekonomiczny regionów, który w coraz większym stopniu zależy od modelu interakcji pomiędzy rozwojem lokalnym i globalnym rynkiem oraz zdolności poszczególnych interesariuszy do osiągnięcia synergii w celu stworzenia efektywnego lokalnego systemu turystycznego. Jako model badań posłużyło wspaniałe miasto Taormina. Kryzys w niewielkim stopniu wpłynął tam na turystykę, podczas gdy analiza danych statystycznych ukazuje duży niewykorzystany potencjał ekonomiczny.