Zeszyty naukowe
Autor: Magdalena Gostkowska-Drzewicka 501
Strony: 501-512
Słowa kluczowe: stopy zwrotu z inwestycji komercyjnych, centra handlowe, rynek nieruchomości
komercyjnych
Keywords: retail investment yields, shopping centre,commercial real estate
Klasyfikacja JEL: G11, R33
pdf pełen tekst

Streszczenie
Historia polskiego rynku wielkopowierzchniowych obiektów handlowych ma zaledwie 15 lat. Realizacja obiektów handlowych w tym czasie odbywała się w nadzwyczaj szybkim tempie i skali. W konsekwencji wskaźnik nasycenia powierzchniami handlowymi w Polsce przekracza europejską średnią. Stopy zwrotu z inwestycji w nieruchomości handlowe są kształtowane przez czynniki płynące z otoczenia rynkowego. Są to zwłaszcza: stan koniunktury w sektorze handlu oraz w gospodarce, potencjalny popyt w sektorze gospodarstw domowych wyrażony tempem zmian spożycia indywidualnego z dochodów osobistych, podaż powierzchni handlowej, średnie ceny najmu powierzchni handlowych, rynkowe ceny realizacji obiektów handlowych, ceny gruntów pod budownictwo handlowo-usługowe. Stopy zwrotu z inwestycji w centra handlowe zrealizowane w Polsce systematycznie zmniejszały się w latach 1998–2012.

MARKET CONDITIONS FOR THE EFFECTIVENESS OF INVESTMENTS IN SHOPPING CENTERS
Summary
The Polish market of large shopping centers is only about 15 years old. Creation of such centers during that time was fast paced and grand in scale. As a result, the saturation rate of retail space exceeds the European average. Retail investment yields are shaped by factors resulting from the market environment. In particular these are: the state of the economy and the situation in the retail sector, the potential demand in the household sector expressed by the pace of change in individual consumption of personal income, the supply of retail space, the average mall rents, the market prices of the realization of shopping centers, the prices of land for construction. Retail investment return rates in Poland have been decreasing steadily for the years 1998–2012.