Zeszyty naukowe
Autor: Marek Jabłoński 207
Strony: 207-216
Słowa kluczowe: model biznesu, kreacja wartości, efektywność rynku kapitałowego, kształtowanie modelu biznesu
Keywords: business model, creating value, efficiency of the capital market, formation of business model
Klasyfikacja JEL: M00
pdfpełen tekst

Streszczenie
Artykuł przestawia wielowymiarowe spojrzenie na zagadnienie wpływu modelu biznesu i jegobudowy na wartość przedsiębiorstwa. Odnosi się do tego, że przyczyna sukcesu firmy leży nie tylko po stronie dobrego zarządzania operacyjnego, lecz przede wszystkim dobrze zaprojektowanego i atrakcyjnego dla inwestorów modelu biznesu. W przypadku, gdy model biznesu jest efektywny, jest możliwe osiąganie oczekiwanych dodatnich stóp zwrotu oraz realizacja założonych w prognozach finansowych planów. Krótkookresowe wyniki w zakresie wartości przedsiębiorstwa zmuszają menedżerów do ciągłego dostrajania modeli biznesu do zdolności wytworzenia wartości dla udziałowców. Strategia jest czynnikiem determinującym zmiany modelu biznesu.

BUSINESS MODELS AND THE CREATION OF VALUE IN THE CAPITAL MARKET

Summary
The article presents a multi-dimensional look at the issue of the impact of business model on shareholder value. It refers to the fact that the reason for the success of companies is not only a good operational management but mainly an attractive business model for investors. If the business model is effective it is possible to achieve the expected positive returns and the realization of financial projections assumed in the plan. Short-term results in enterprises value force managers to continuously fine-tune the business model for the ability to create value for shareholders. The strategy is a factor determining the change in business model.