Zeszyty naukowe
Autor: Wiesława Caputa 503
Strony: 503-512
pdf pełen tekst

Streszczenie:
Zmiany zachodzące w otoczeniu współczesnych przedsiębiorstw, a zwłaszcza nasilająca się walka konkurencyjna, sprowadzająca się w istocie do walki o klienta jako głównego źródła kapitałowego zasilania przedsiębiorstwa, wymusiły na przedsiębiorstwach konieczność ukierunkowania działań i zasobów nie tylko na kreowanie wartości dla klienta, lecz także na maksymalizowanie wartości relacji biznesowej łączącej klienta z przedsiębiorstwem, która znajduje odzwierciedlenie w wartości kapitału klientów. Głównym celem artykułu jest identyfikacja strategii budowania kapitału klienta przez kluczowe podmioty działające na polskim rynku piwa. Realizację wskazanego celu oparto na studiach literaturowych, analizie wewnętrznych materiałów najważniejszych producentów piwa oraz wynikach własnych badań empirycznych.
Słowa kluczowe:
klient, kapitał klientów, wartość przedsiębiorstwa, relacje biznesowe

STRATEGIES OF BUILDING CUSTOMER CAPITAL IN THE BEER INDUSTRY – SAME PROBLEMS

Abstract:
The main objective of the article is to identify the strategies of building customer capital by the key subjects functioning on the Polish beer market. Achieving such objective was based on literature studies, analysis of internal materials of leading beer producers and on results of own empirical research. The presented partial results of research allow to state that the strategies of building customer capital are similar in the described group of enterprises. Undoubtedly, they are concentrated on capital multiplication, and follows it, on actions increasing the value of business relations linking them with customers. Such actions are directed on both obtaining and maintaining customers, as well as on improvement of internal processes and actions.A special significance is currently ascribed to product innovations which enable diversification or distinction of market offer and actions aimed at costs reduction.
Keywords:
customer, customer capital, company value, business relations