Zeszyty naukowe
Autor: Karol Kuczera 145
Strony: 145-158
pdf pełen tekst

Streszczenie
Agenda cyfrowa jako jeden z siedmiu projektów przewodnich strategii Europa 2020 zakłada uzyskanie trwałych korzyści ekonomicznych i społecznych dzięki rozwojowi technologii informacyjnych i komunikacyjnych. Osiągnięcie zakładanego celu związane jest jednak z identyfikacją i przezwyciężeniem barier m.in. o charakterze społecznym i legislacyjnym. W kontekście podjętych rozważań interesująco rysuje się pozycja Polski osiągającej zróżnicowane oceny według różnych kryteriów na drodze do wzrostu konkurencyjności poprzez budowanie społeczeństwa informacyjnego. Celemartykułu jest wskazanie barier rozwoju gospodarki cyfrowej w Europie oraz ocena stopnia zaawansowania budowy społeczeństwa informacyjnego w Polsce. Zaprezentowana w artykule dyskusja pozwoliła na identyfikację obszarów wymagających dodatkowych wysiłków w realizacji zadań agendy cyfrowej.
Słowa kluczowe: agenda cyfrowa, wzrost konkurencyjności, społeczeństwo informacyjne w Polsce, gospodarka cyfrowa.

DIGITAL AGENDA AS A STRATEGY FOR INCREASING COMPETITIVENESSOF EUROPE

Summary
Digital Agenda as one of the 7 flagships of the Europe 2020 strategy aims to achieve sustainable economic and social growth by Information and Communication Technology (ICT) development. Achievement of the assumed goal is connected with identification and overcoming barriers, mainly social and legal ones. In the context of Europe 2020 strategy the position of Poland is interesting. Poland got varied scores, according to different criteria, on the way to obtain competitive growth through creating conditions for information society development.
Keywords: digital agenda, competitiveness, information society in Poland, digital economy.