Zeszyty naukowe
Autor: Małgorzata Zakrzewska 79
Strony: 79-96
pdf pełen tekst

Streszczenie
Na podstawie analizy 24 lat przemian w Polsce można wnioskować, że o ile względnie dobrze dokonały się transformacja polityczna i ekonomiczna, o tyle o trans-formacji społecznej można jedynie powiedzieć, że doprowadziła do powstania tzw. próżni socjologiczne, w której jednostki są społecznie dysfunkcyjne. Nie zostały wy-kształcone postawy prospołeczne i prorynkowe, które są niezbędne do rozwoju kapitału społecznego. Cechy te są pochodną kompetencji miękkich, na tworzenie których w społeczeństwie nie zwrócono dostatecznej uwagi. Niniejszy artykuł podejmuje analizę sposobów na zniwelowanie zjawiska absencji społecznej poprzez organizowanie odpowiednich szkoleń, np. włączenie edukacji pozaformalnej do procesu kształcenia. W ten sposób może wzrosnąć zaufanie interpersonalne i aktywność proobywatelska. W konsekwencji doprowadzić to może to poprawy głównych determinant rozwoju społecznego i tym samym do wzrostu konkurencyjności gospodarki polskiej.
Słowa kluczowe: kapitał społeczny, rozwój gospodarczy, edukacja pozaformalna

CONDITIONS FOR THE SOCIAL CAPITAL DEVELOPMENT IN POLAND


Summary
Analysis of the 24 years of changes in Poland present that – on the one hand – well-made political and economic transformation – on the other hand – weakness of the social transformation which led to the so-called "sociological emptiness" in which individuals are „socially disable". There have not been developed any pro-market and pro-social attitudes, therefore one can observe the lack of social capital in Poland. Economic growth is not possible without active, creative and innovative entrepreneurs. Unfortunately these features which can be only derived from the so-called „soft skills", where not efficiently developed in the Polish society. Solution that can changed this situation is connected with the „informal education", which should be included to the system of traditional formal education system. Therefore, one can observe the increase of interpersonal trust and social activity; this should lead to the improvement of the social capital main determinants and consequently to the increase of the competitiveness of the Polish economy.
Keywords: social capital, economic growth, informal education