Zeszyty naukowe
Autor: Małgorzata Fronczek 279
Strony: 279-290
pdfpełen tekst

Streszczenie
Celem artykułu jest zaprezentowanie ogólnych tendencji oraz struktury polskiego handlu zagranicznego produktami ICT. Wartość eksportowanych i importowanych przez Polskę dóbr ICT obliczono zgodnie z listą OECD (wersja z 2008 r.). Do obliczeń wykorzystano dane źródłowe, pochodzące z bazy danych GUS z lat 2005–2013. Na podstawie analizy można stwierdzić, że w badanym czasie znacznie wzrosła wartość eksportowanych i importowanych przez Polskę produktów ICT. Tempo ich wzrostu było wyższe niż polskiego handlu zagranicznego ogółem. Polska eksportowała produkty ICT głównie do krajów rozwiniętych, natomiast importowała je głównie z krajów rozwijających się. W eksporcie dominowały: elektronika użytkowa, sprzęt komunikacyjny oraz komputery i sprzęt peryferyjny (w 2013 r. łącznie prawie 90%), a w imporcie: komputery i sprzęt peryferyjny (ok. 30%) oraz po 15–20% każda z pozostałych grup produktów ICT.
Słowa kluczowe: handel zagraniczny Polski, produkty ICT

POLISH FOREIGN TRADE OF THE ICT GOODS IN YEARS 2005–2013

Abstract
The purpose of this article is the presentation of the main tendencies and the structure of Polish foreign trade in ICT goods. The value of exportation and importation of this goods in years 2005–2013 was calculated in the accordance with the list, published by OECD in 2008. The data from GUS Database were used in these calculations.
The analysis of the results indicates that the value of exported and imported ICT goods increased significantly in the researched period. The growth rate of the trade in ICT goods was higher than in the total Polish foreign trade. The main consumers of the exported Polish ICT products were the developed countries, but the main suppliers were the developing countries. The most important goods in Polish exportation were: electronic equipment for consumers, communication equipment, computers and peripheral equipment (totally almost 90% in 2013) and importation of ICT goods: computers and peripheral equipment (approximately 30%), all of the remaining groups of ICT products (15–20% each of them).
Keywords: Poland’s foreign trade, ICT goods
JEL code: F100