Zeszyty naukowe
Autor: Joanna Duda 555
Strony: 555-568
pdf pełen tekst

Streszczenie:
Powszechnie panuje pogląd o niskim stopniu innowacyjności polskich MSP, co budzi obawy w kontekście rozszerzającej się integracji europejskiej. Brak innowacyjności tego sektora przedsiębiorstw jest uwarunkowany wieloma czynnikami wewnętrznymi wynikającymi ze specyfiki danej firmy oraz zewnętrznymi wynikającymi z cech otoczenia zewnętrznego, w którym jest prowadzona dana działalność gospodarcza. Pojęcie innowacyjności w literaturze przedmiotu definiuje się bardzo szeroko, jednak zarówno wśród teoretyków, jak i praktyków panuje zgodność, że innowacje są najważniejszym czynnikiem konkurencyjności przedsiębiorstw. Dlatego w niniejszym artykule, na podstawie badań literaturowych i empirycznych, w tym również badań własnych, podjęto próbę określenia roli innowacji w budowaniu pozycji konkurencyjnej polskich MSP na wspólnym rynku UE. W tym celu dokonano analizy struktury inwestycji, nakładów na inwestycje, źródeł finansowania oraz określono grupę barier ograniczających innowacyjności małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce.
Słowa kluczowe: innowacje, konkurencyjność, MSP, inwestycje, źródła finansowania, bariery innowacyjności

ROLE AND IMPORTANCE OF INNOVATIONS IN BUILDING THE COMPETITIVE POSITION OF POLISH SMES


Abstract:
There is a widely held opinion that Polish SMEs represent a low level of innovativeness, what raises concerns in the context of an enlarged European integration. Lack of innovation in this sector of enterprises is conditioned by many factors, both internal, resulting from the specificity of the company, and external, resulting from the characteristics of the external environment in which a business activity is being conducted. The concept of innovativeness in the literature is defined very broadly, however, among both theoreticians and practitioners, there is consensus that innovation is a key factor in the competitiveness of enterprises. Therefore, in this paper, based on the literature and empirical research, including the author’s own research, an attempt has been made to determine the role of innovation in building the competitiveness of Polish SMEs in the common EU market. For this purpose, the investment structure, investment expenditures and financing sources have been analysed, and a group of barriers to innovation in small and medium-sized enterprises in Poland has been specified.
Keywords: innovation, competiveness, SME, investment, financing sources, barriers to innovation